fbpx

Contact

Summery Cosmedical Group

Elke werkdag bereikbaar tussen 09.00 en 17.30 uur
Tel. 074 278 3500
E-mail: info@summery.nl

Experience Center: Bokdamsweg 1, Bornerbroek

Bekijk alle contactgegevens

Hoe blijf je als salon tijdens de coronacrisis online zichtbaar?

Facebook, Instagram, LinkedIn of YouTube. Vrijwel elke salon heeft één of meerdere online kanalen. Bekruipt jou het gevoel wel eens dat je niet weet wat je tijdens de coronacrisis moet posten? Maak jij je soms schuldig aan het verwateren van jouw social mediakanalen, simpelweg omdat je geen inspiratie hebt? De vraag hoe je als beautysalon online in beeld blijft rijst enorm en daarom spraken wij Mireille Mommers, eigenaresse van Huidverzorgingsinstituut Mireille én social media-expert.

Je hebt haar naam vast eens gehoord of misschien heb je zelfs een masterclass van Mireille gevolgd. Dagelijks bereikt Mireille enorm veel (nieuwe) klanten met haar social mediakanalen en webshop. Hoe doet zij dat precies? Wat zijn volgens Mireille do’s en don’ts? Lees het in dit exclusieve interview.

Waarom vind je het gebruik van social media zo belangrijk tijdens de coronacrisis?
“Vooral om bij mijn klanten in beeld te blijven. Door social media blijf ik in contact met mijn klanten en ik merk dat als je hen herinnert aan dat wat je doet en wat je verkoopt, het ook echt iets oplevert. Ik plaats geregeld simpele berichten over mijn assortiment en dat levert meestal direct verkoop op. Soms tot wel € 130 per klant. Niet iedereen vindt het leuk om social media te onderhouden, maar het is wel heel belangrijk. Juist nu.”  

Het onderhouden van social media is best een tijdrovende klus, toch?
“Valt mee, want per dag besteed ik hooguit een half uurtje aan mijn social mediakanalen. Een ‘probleem’ dat ik vaak hoor, is dat salons er geen tijd voor hebben. Bepaal daarom een vast moment per dag waarop je tijd in social media steekt. Kijk bijvoorbeeld een kwartier minderlang televisie of bedenk tijdens het strijken wat jij je klanten wilt vertellen. Wees actief en blijf daardoor zichtbaar.”

Wat als blijkt dat het aantal likes uitblijft?
“Onthoud dat mensen jouw berichten wél zien. Ik heb heel vaak dat klanten zeggen: ‘goh wat leuk wat je op Facebook hebt geplaatst.’ Mensen liken niet meer zoveel, maar ze zien het wel. Ook al heb je maar 500 volgers. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Je hebt meer aan 500 betrokken volgers dan aan 3.000 ongeïnteresseerde paginalikers.”

Mireille Mommers

Gebruik je speciale tools voor jouw content?
“Als handige tool gebruik ik Canva voor mijn beelden. Ik heb een betaald account voor maar € 12 per maand. Die investering is het echt waard. Ik vind het namelijk een gemiste kans om niet te durven investeren, want het is nu eenmaal nodig als je meer uit social media wilt halen. Of dit nu om geld gaat of om tijd. Het hoeven geen torenhoge bedragen te zijn. Koop bijvoorbeeld eens een inspirerend boek, zoals ‘Instaproof’. Denk niet alleen maar dat het geld en tijd kost, maar ontdek vooral dat wat het je oplevert.”

Waar haal jij -vooral nu- je inspiratie uit?
“Content is dichterbij dan je denkt. Durf jezelf te laten zien, neem de volgers mee in jouw dag. Wat ik bijzonder vind, is dat beautyprofessionals in de salons honderduit praten over hun levens en op social media dit niet durven. Ze gebruiken social media dan vooral om producten te promoten. Eigenlijk de omgekeerde wereld. Laat jezelf juist zien op Facebook en zorg in je salon voor een goede upsell. Draai het eens om. Durf uit de comfort zone te stappen.”

“Content is dichterbij dan je denkt.
Durf jezelf te laten zien, neem jouw volgers mee in jouw dag.”

Eén post per dag. Dat klinkt best veel. Wat je vertel je dan zoal?
“Wat ik not done vind, is wekenlang niets plaatsen op social media. Als je het goed wilt doen, zou je vrijwel dagelijks iets moeten plaatsen. Je hebt zoveel voorhanden om over te praten. Je hebt jezelf, de producten waarover je kan vertellen, het seizoen, het weer en de actualiteit. Neem je volgers mee in jouw dag. Het hoeft maar kleine, simpele content te zijn, maar daardoor blijf je wel in beeld. Ga social media zien als een soort dagboek. Mensen willen zien wie schuilgaat achter het bedrijf. Een vertrouwd, toegankelijk gevoel vindt men belangrijk. Zeker in de beautybranche. Het allerbelangrijkste misschien wel: blijf optimistisch als het gaat om de content, hoe moeilijk het soms ook is. Daar win je veel meer harten mee dan met negativiteit.”

Leverde social media jou de afgelopen maanden nieuwe klanten op?
“Jazeker. Een leuk voorbeeld. Afgelopen november kwam er een nieuwe klant in mijn salon. Deze klant kocht van alles. Toen ik vroeg naar hoe zij bij mij terecht kwam, zei ze: ‘je hebt op Facebook altijd zo’n leuke adventkalender. Ik vond het wel eens tijd om mijzelf te verwennen.’ Zo leuk! Als je actief bent, levert het ook iets op.”  

Welke tip wil jij de salons meegeven?
“Maak zelf eens een reeks professionele foto’s, zodat je de komende periode genoeg content hebt. De telefoons van tegenwoordig hebben enorm goede camera’s. Gebruik je loeplamp, scharrel ergens een wit kartonnen vel op en maak je eigen ‘studio’ op de behandelstoel of -tafel. Je zult zien dat je de mooiste foto’s kunt maken!”

Mireille Mommers verzorgt social mediatrainingen en beheert de besloten groep ‘Social Media Beauty Boost’ op Facebook. Volg haar en raak geïnspireerd!